De Bisschop

De oprichter van de Universele Kerk van Gods Rijk, bisschop Edir Macedo, is geboren in Rio de Janeiro. In 1963 begon hij een professionele carrière als ambtenaar. Hij zette zijn carrière voort bij de Staatsloterij van Rio de Janeiro (Loterj) en werkte vanaf 1970 als onderzoeker in de economische volkstelling bij het Braziliaans Instituut voor Geografie en Statistiek (IBGE). Hij had 16 jaar lang een carrière als ambtenaar, maar verliet het ambt om zich volledig toe te wijden aan het Werk van God, iets wat toentertijd door sommigen als waanzin werd gezien.

Hij is getrouwd met Ester Bezerra, met wie hij twee biologische dochters kreeg, Cristiane en Viviane en een adoptiekind, Moysés. Edir Macedo benadrukt altijd de steun van zijn vrouw. Hij zegt dat de vrouw een belangrijke rol in de familie heeft. Zij voedt de kinderen op om mensen van geloof te zijn, zorgt voor haar echtgenoot, het huis en leidt dus een druk bestaan. Echter, wat de vrouw van God zo anders maakt is dat zij alles doet met de begeleiding van de Heer.

Edir Macedo heeft een brede academische achtergrond: hij behaalde een diploma in theologie aan de Evangelische Faculteit (Faculdade Evangélica de Teologioa Seminário Unido) en de Faculteit van Theologische Educatie in São Paulo (Fatebom). Hij behaalde een doctoraat in theologie, christelijke filosofie en een eredoctoraat (Honoris Causa) in goddelijkheid. Daarnaast rondde hij zijn master in theologische wetenschappen af aan de Federatie van Religieuze Evangelische Entiteiten van Spanje (FEREDE), in Madrid.

Vandaag de dag wordt hij erkend als een van de hoogst aangeschreven evangelische leiders ter wereld die al miljoenen mensen bijeenbracht tijdens bijeenkomsten. Onder de verschillende sociale projecten die werden uitgevoerd is één van de projecten die opvielen het evenement in Vale do Anhangabaú, São Paulo, waarbij er 700 ton niet-bederfelijk voedsel werd ingezameld voor de behoeftige gemeenschappen.

Als evangelische auteur onderscheidt Edir Macedo zich met meer dan 10 miljoen verkochte boeken, verdeeld onder meer dan 30 titels, waaronder de bestsellers “Orisha’s, Caboclos en gidsen” en “In de voetstappen van Jezus”, waar meer dan 3 miljoen exemplaren van zijn verkocht en, de trilogie van “Niets te Verliezen”.

Redactioneel fenomeen

De lancering van de eerste twee boeken van de trilogie van zijn memoires bracht een belangrijke revolutie teweeg in de redactionele markt.

Het werk “Niets te Verliezen” van Uitgeverij Planeta is gebaseerd op een lang interview met journalist Douglas Tavolaro.

In de autobiografie vertelt de stichter van de Universele Kerk over controversiële kwesties, moeilijkheden die hij confronteerde, momenten van vervolging en overwinning en hij onthult geheimen die, net zoals persoonlijke details uit zijn leven, decennialang bewaard bleven. Hij vertelt ook zijn versie van de controversiële kwesties, zoals het gevangenschap in 1992. Hij deelt details en lessen die hij in zijn 11 dagen achter de tralies leerde in het gezelschap van gedetineerden.

Het eerste boek werd in verschillende steden in Brazilië gelanceerd en de verkoop bereikte een recordaantal in de steden waar het verkocht werd. In 2012 werd het een fenomeen dat het succes in andere landen herhaalde. Het boek stond maandenlang bovenaan de lijst van meest verkochte boeken.

Artiesten, politici, autoriteiten en burgers waren nieuwsgierig naar wie de man is die niet toestaat dat zijn geloof wordt aangetast, zelfs tegenover zo veel vervolgingen.

Niets te verliezen 2 herhaalde het succes van het eerste deel. Hierin komen onder andere onderwerpen als de aankoop van het eerste radiostation en TV Record en de bouw van de replica van de Tempel van Salomo aan bod om de lezer te leiden tot belangrijke inzichten voor het leven.

Het succes van het derde en laatste deel van de trilogie was dan ook te verwachten en stelde niet teleur. Tot de verbazing van velen was dit niet het eind. De boeken waren zo inspirerend dat de trilogie werd verfilmd.

In 2018 ging het eerste deel van Niets te Verliezen – de film – wereldwijd in première. Ook de Nederlanders kregen de kans om deze film te zien tijdens meerdere privévertoningen in onder andere Pathé Spuimarkt in Den Haag en andere mooie locaties in Nederland.

De film is tegenwoordig, voorzien van Nederlandse ondertiteling, te zien op Netflix onder de Portugeestalige titel ‘Nada a Perder’.