Op een dag werd een zekere christelijke werknemer geroepen door de eigenaar van het bedrijf waar hij werkte.
Hij wond er geen doekjes om en kwam meteen ter zake.
– We zijn het bedrijf aan het herstructureren en we zoeken iemand met jouw kwaliteiten om een management functie te bekleden. We hebben jouw dossier geëvalueerd en er is alleen maar één probleem: jouw geloof. Deze positie is absoluut niet te combineren met jouw overtuigingen, dus je zult een keus moeten maken tussen deze promotie en jouw kerk. Je hoeft me niet meteen en antwoord te geven. Vandaag is het vrijdag; ga naar huis, denk er over na en op maandag kun je me jouw beslissing laten weten.
De man ging gevuld met twijfels naar huis. Aan de ene kant wilde hij deze nieuwe baan graag hebben, het was immers de kans van zijn leven. Hoeveel mensen zouden niet wensen dat zij met hem van plaats konden ruilen? Aan de andere kant had hij zijn geloof, de kerk en God!
Allerlei gedachten gingen er door zijn hoofd. Zijn hart veranderde in een slagveld; het was een oorlog tussen goed en slecht, het ware en het ideale. Hij had slaaploze nachten, was niet in staat om zijn gedachten ergens op te richten. Het was het ergste weekend van zijn leven; de ergste zaterdag, de ergste zondag…
Daar was hij, maandagochtend vroeg in de morgen, ongeduldig om de eigenaar te spreken:
– En? – vroeg hij – Wat is jouw beslissing?
– Ik denk dat ik uw aanbod zal aannemen.
– De eigenaar keek niet eens omhoog:
– Dan kan je nu meteen doorlopen naar personeelszaken en jouw papieren regelen. Je bent ontslagen!
– Maar… meneer … u heeft mij zelf dit aanbod gemaakt!
– Ja, ik was jouw aan het testen, maar je hebt gefaald. Als je zo snel jouw rug naar jouw God kunt keren, wat garandeert mij dat je je rug niet nog sneller zal keren tegen dit bedrijf?
“Maar wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal verloochend worden voor de engelen Gods.” (Lucas 12:9) NBG 1951

Dit verhaal weerspiegelt de aard van degenen die niet uit God geboren zijn.
Groeten aan mijn familie en metgezellen in de oorlog.
Bisschop Júlio Freitas