James Lewis Kraft: kwam van achteren, maar ging naar voren
Geboren op het plattegrond Canada begon James Lewis Kraft in een supermarkt te werken, daarna werkte hij in een kaaswinkel, maar hij stopte vanwege slechte collega’s. Ook al werd hij in zijn rug gestoken, toch gaf hij niet op, noch zocht hij naar wraak. Hij richtte zich alleen op, schudde het stof van zich af en begon weer voor zijn doelen te strijden.
Toentertijd (de beginjaren van de twintigste eeuw) was er nog geen koelkast zoals wij die nu hebben, dus het transport van kaas was een moeilijke kwestie. In de zomer kozen veel handelaars ervoor om niet eens kaas te kopen, omdat hij al bedorven was bij de tijd dat hij in de winkel aankwam. Achter de rij van zijn collega’s, met niet meer dan vijfenzestig dollar van zijn oorspronkelijke kapitaal, huurde James Kraft een wagen en begon zijn nieuwe onderneming: hij stond om middernacht op om kaas te kopen en hij maakte een lange reis om het aan de kleine winkeliers te verkopen, voordat de zon ze kon doen bederven. Het was een succes. Zijn onderneming werd succesvol en zijn broers sloten zich bij hem aan.
James Kraft zocht een manier om zich uniek te maken op de markt. Hij besloot om God tot zijn partner te maken. Van toen af kreeg hij het idee dat zijn onderneming en zijn leven zou veranderen. Kaas was een product dat te snel bedierf en James wilde een manier uitvinden om hem langer houdbaar te maken. Het leek waanzin, maar hij geloofde erin. Door middel van de oude methode van vallen en opstaan ontwikkelde hij een manier om kaas op zo’n manier te pasteuriseren dat hij zijn smaak behield en langer houdbaar bleef. Het bedrijf groeide snel en zijn zaken groeiden gedurende de Eerste Wereldoorlog toen de regering van de Verenigde Staten zijn kazen stuurden om hun soldaten te voeden.
Kraft werkte voor fysieke voeding, maar hij zette zich nog meer in om de geestelijke voeding te verspreiden. Hij wilde dat andere mensen de God konden leren kennen die hij had leren kennen. Hij zette zich in als een leraar van een Bijbelschool en boven het feit dat hij een trouwe tiendegever was, droeg hij bij aan de bouw van kerken in minder bevoorrechte gebieden, zodat het Woord van God ook de kansarmen kon bereiken.
Na de dood van James werd zijn bedrijf Kraft Foods, en meer recentelijk, Mondelez International, een bedrijf dat een verscheidenheid aan merken bezit en de grootste voedsel en dranken fabrikant van Noord Amerika is. Het is ook een marktleider in verschillende andere landen.
Met een strategie die vergevorderd was voor zijn tijd werd James Kraft als iemand gezien die zijn tijd ver voor was – een eigenschap dat gedeeld wordt door andere grote tiendegevers van de geschiedenis.
Op een dag vertelde hij het geheim van zijn voorspoed: “De énige investering die ik heb gemaakt die dividenden uitbetaalden die constant groeiden was het geld dat ik aan de Heer gaf.”
Bisschop Edir Macedo